Biografie

FotoRvdB2Dr. Ruud van den Beuken (1988) is theateronderzoeker en universitair docent. Hij heeft verschillende prijzen en beurzen gewonnen, waaronder de Irish Society for Theatre Research (ISTR) New Scholars’ Prize (2015) voor zijn onderzoek naar postkoloniale mythologische toneelstukken en de Onderwijsprijs voor beste junior docent van de Faculteit der Letteren (Radboud Universiteit, 2017). In april 2017 kreeg hij zijn doctorstitel (cum laude) voor zijn proefschrift over cultureel geheugen en nationale identiteitsformatie in het Dublin Gate Theatre. Hij is assistant director van het door NWO gefinancieerde Gate Theatre Research Network en in februari/maart 2018 is hij als visiting research fellow werkzaam in het Moore Institute (National University of Ireland, Galway).

Werkervaring

  • Radboud Universiteit Nijmegen
    • Programmaregisseur (ad interim), Honours Academy (aug. 2018 – )
    • Docent, afdeling Engelse Taal & Cultuur (sep. 2018 – )
      • British Literature and Culture of the 19th and 20th Century (2016/17)
      • Geesteswetenschappen en samenleving (2016/17)
  • Rijksuniversiteit Groningen
    • Docent, afdeling Engelse Taal & Cultuur (mrt.–aug. 2018)
      • Scriptiebegeleiding
  • National University of Ireland, Galway
    • Visiting research fellow, Moore Institute (feb.–mrt. 2018)
  • Radboud Universiteit Nijmegen
    • Docent, afdeling Engelse Taal & Cultuur (sep. 2016 – jan. 2018)
      • Cursussen
        • Reading Literature (2016/17, coördinator 2017/18)
        • British Literature and Culture of the 19th and 20th Century (2016/17)
        • Geesteswetenschappen en samenleving (2016/17)
        • Begeleidingscursus BA-scriptie (coördinator 2016/17)
        • British Culture and History (coördinator 2017/18)
        • European Literature (MA, 2017/18)
      • Gastcolleges
        • Irish Literature and the Construction of Cultural Identities (MA, 2016/17)
        • English Studies Now (2016/17, 2017/18)
      • Scriptiebegeleiding (2016/17)
      • Honoursstudentenbegeleiding (2016/17, 2017/18)
      • Pre-University College (PUC) Humanities: onderzoeksvoorlichting en profielwerkstukinstructie (2016/17)
      • Eerstejaarsmentoraat (2016/17)
      • Presentaties op open dagen en proefstudeerdagen (2016/17, 2017/18)
  • Rijksuniversiteit Groningen
    • Docent, afdeling Engelse Taal & Cultuur (aug. 2016 – sep. 2017)
      • Cursussen
        • English Proficiency 3 (2016/17)
        • Making Meaning: Introduction to English Literature I (2016/17)
        • Literature and Society: Introduction to English Literature II (2016/17)
        • English for Academic Purposes 1: Composition (2016/17)
      • Scriptiebegeleiding (2016/17)
  • Onderzoekschool Literatuurwetenschap
    • Lid van de promovendiraad (apr. 2014 – apr. 2016)
  • Radboud Universiteit Nijmegen
    • Promovendus, afdeling Engelse Taal & Cultuur (feb. 2012 – jun. 2016; verdediging op 3 apr. 2017)
      • Titel: Moulding the Irish Dramatist of the Future: Memory, Modernity, and (Inter)nationalist Identities at the Dublin Gate Theatre, 1928 – 1940
      • Oordeel: cum laude
      • Promotiecommissie: prof. dr. Hans Bak (Radboud Universiteit Nijmegen, voorzitter), prof. dr. Christopher Morash (Trinity College Dublin), prof. dr. Patrick Lonergan (National University of Ireland, Galway); prof. dr. Alexandra Poulain (Université Sorbonne Nouvelle – Paris 3), prof. dr. Paige Reynolds (College of the Holy Cross, Worcester, MA), dr. Helleke van den Braber (Radboud Universiteit Nijmegen), dr. John Flood (Rijksuniversiteit Groningen)
    • Docent, afdeling Engelse Taal & Cultuur (sep. 2012 – jan. 2016)
      • Cursussen
        • Academic Writing (2012/13)
        • Reading Literature (2013/14, 2015/16)
      • Gastcolleges
        • British Culture and Literature of the Nineteenth Century (2012/13)
        • Shakespeare’s Sisters (2012/13)
        • Survey American Literature (2014/15)
        • Irish Literature and the Construction of Cultural Identities (MA, 2015/16)
      • Scriptiebegeleiding (2012/13, 2013/14, 2014/15)
      • Pre-University College (PUC) Humanities: onderzoeksvoorlichting en profielwerkstukinstructie (2014/15, 2015/16)
      • Eerstejaarsmentoraat (2015/16)
      • Presentaties op open dagen en proefstudeerdagen (2012/13, 2013/14, 2014/15, 2015/16) en interviews tijdens de studiekeuzecheck (2014/15)

Educatie

  • University of York (2010-2011)
    • MA, Modern and Contemporary Literature and Culture (twee trimesters als visiting student via het Nuffic Huygens Scholarship Programme, 35 ECTS)
  • Radboud Universiteit Nijmegen (2009-2011)
    • Research MA, Letterkunde & Literatuurwetenschap (cum laude)
  • Radboud Universiteit Nijmegen (2007-2010)
    • Honours Programma
  • Radboud Universiteit Nijmegen (2006-2009)
    • BA, Engelse Taal & Cultuur (summa cum laude)

Prijzen, beurzen en certificaten

  • Moore Institute Visiting Research Fellowship (2018)
    • Beurs om een maand onderzoek te doen in het Moore Institute, National University of Ireland, Galway, feb.-mrt. 2018.
  • Onderwijsprijs Letteren (2017)
    • Prijs voor beste juniordocent van de Faculteit der Letteren, Radboud Universiteit Nijmegen
  • Denis Coffey Postgraduate Bursary (2016)
    • Beurs om deel te nemen aan de Irish Protestant Playwrights-conferentie, National University of Ireland, Galway, 1-3 juni 2016
  • Irish Society for Theatre Research (ISTR) New Scholars’ Prize (2015)
    • Essaywedstrijd, gejureerd door prof.dr. Chris Morash, Trinity College Dublin; dr. Ondřej Pilný, Charles University, Praag; dr. Fiona Fearon, IT Dundalk; en Dr Sharon Phelan, IT Sligo
  • Irish Research Council (IRC) New Foundations Scheme (2015)
    • Beurs om deel te nemen aan de Performing the Archive-conferentie, National University of Ireland, Galway, 22-24 juli 2015
  • Radboud Universiteit Nijmegen, Instituut voor Leraar en School (2011)
    • Driedaagse training Persoonlijk leiderschap van de docent, geleid door Erma Arts en Erna Nijeboer
  • Nuffic Huygens Scholarship Programme / HSP Talentenprogramma (2010)
    • Volledige beurs om twee trimesters te studeren aan de University of York (2010/11)
  • University of Cambridge ESOL Examinations (2005)
    • Certificate of Proficiency in English (overall grade: A)
Advertenties